Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Tuesday, February 12, 2013

sedar tak sedar....

بسم الله الرحمن الرحيم



terpanggil untuk buat post ni...
budak2 melayu/islam pakat dok "like" post dari syarikat arak...promosi arak pun dia orang 'like'.....ape jahil sangat ke budak2 ni...

Ayat-Ayat Allah S.W.T tentang larangan meminum arak dalam Surah 

Baqarah pada Ayat 219.

"Mereka bertanya kepadamu tentang khamar [136] dan judi. Katakanlah: "Pada keduanya terdapat dosa yang besar dan beberapa manfaat bagi manusia, tetapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya." Dan mereka bertanya kepadamu apa yang mereka nafkahkan. Katakanlah: " Yang lebih dari keperluan." Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu supaya kamu berfikir, " ShodaqALLAHul'Azim.

[136]. Segala minuman yang memabukkan.

Lagi dalam Surah Al Maa-idah pada Ayat 90 hingga 91. A'uzubILLAHi minas syaitonirrojim. "Hai orang-orang yang beriman, sesungguhnya (meminum) arak, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.Sesungguhnya syaitan itu bermaksud hendak menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu lantaran (meminum) arak dan berjudi itu, dan menghalangi kamu dari mengingat Allah dan sembahyang; maka berhentilah kamu (dari mengerjakan pekerjaan itu). " ShodaqALLAHul'Azim.

WAllahua'alam ..

...........................

Adhdhahhaah berkata: "Siapa yang mati sedang tetap minum (khamar) maka akan dibangkitkan pada hari kiamat dalam keadaan mabuk." Said meriwayatkan dari Qatadah berkataRasulullah s.a.w. bersabda: "Empat macam orang yang tidak akan mendapat bau syurga padal bau syurga itu terbau dari jarak perjalanan lima ratus tahun iaitu:
  • Orang bakhil (kedekut)
  • Orang yang mengungkit pemberiannya
  • Orang yang tetap minum khamar
  • Dan orang yang durhaka terhadap kedua ibu bapanya
    Ibn Mas'ud berkata: "Telah dilaknat dalam khamar itu sepuluh orang iaitu:
  • Yang memerah
  • Yang minta diperah
  • Yang minum
  • Yang memberi minum
  • Yang membawa
  • Yang menghantar
  • Yang membekal
  • Yang menjual
  • Yang membeli
  • Yang menyimpan
                        Juga Rasulullah s.a.w. bersabda: "Akan keluar peminum khamar itu pada hari kiamat dari kuburnya lebih busuk dari bangkai sedang botol khamar itu dikalungkan dilehernya dan gelas ditangannya, sedang diantara kulit dan daging badannya penuh ular dan kala dan memekai kasut dari api yang mendidihkan otaknya, sedang kuburnya akan berupa liang neraka dan menjadi kawan Fir'aun dan Haman."


YANG 'LIKE' iklan arak dalam FB pun kita shubhahat jugak tau tak????
antara imej jenama arak yang mungkin dah like...yang pakai baju bola...ada jenama arak....melekat kat dada....



.ni kat bawah ni saya tunjuk sikit gambar logo syarikat arak,yang berselindung dan promosi majlis amal,acara2 kat Malaysia ni.....perasan ke tak perasan....BANYAK LAGI ACARA AMAL YANG GUNA JENAMA BEER/ARAK/

 




 






No comments:

Post a Comment

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer

Amazon Deals