Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Saturday, October 30, 2010

kemalangan-bas-genting

بسم الله الرحمن الرحيم

6 Maut, 21 Cedera. Kemalangan Bas Genting Sempah.


Bas Pelancongan Terbabas: Enam Maut, 21 Cedera
Enam maut manakala 21 lagi dilaporkan cedera selepas sebuah bas pelancongan yang membawa para belia terbabas lalu terbalik di Km38 Genting Sempah dekat sini kira-kira 7.50 malam ini.
Kemalangan yang melibatkan bas yang membawa 44 penumpang yang terdiri daripada ahli Belia 4B Mukim Siong, Baling dan dua pemandu bas berlaku ketika kenderaan itu menuruni Genting Highlands.
Bas tersebut yang dalam perjalanan ke

kenapakah BENDERA marahkan kedutaan Malaysia..?

بسم الله الرحمن الرحيم


Kedutaan Besar Malaysia ke Indonesia di Jakarta telah dilempar najis manusia oleh penunjuk perasaan daripada kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (BENDERA) pada satu demonstrasi petang ini.

Seorang daripada 37 penunjuk perasaan itu telah melemparkan najis itu ke dalam perkarangan kedutaan itu melepasi pintu pagar hadapan dan di atas kepala barisan anggota polis Indonesia yang sedang mengawal ketat di hadapan bangunan itu.

Gambar gambar sekitar LETUSAN MERAPI

بسم الله الرحمن الرحيم

Gambar-gambar berikut memaparkan pemandangan beberapa buah kampung yang diselaputi debu setelah meletusnya Gunung Merapi di Indonesia.. Lihatlah... betapa hebatnya kuasa ALLAH...



Beberapa ratus kilometer jauhnya di Jawa tengah, 25 orang terkorban apabila gunung berapi yang paling aktif di republik itu - Gunung Merapi - meletup semalam, dan memuntahkan lava dan gas.

Para pegawai berkata hampir 29,000 orang menyelamatkan diri dengan berlindung di sekitar bandaraya Yogyakarta, tetapi ada kebimbangan mengenai nasib ribuan lagi penduduk yang enggan meninggal kampung mereka.- berita penuh sila baca di SINI





Antara yang turut terkorban dalam kejadian adalah Penjaga 'kunci' Gunung Merapi Mbah Maridjan alias Mas Penewu Suraksohargo yang mayatnya ditemui dalam keadaan sujud - Baca di SINI

cerita TG NIK Aziz zaman MUda

بسم الله الرحمن الرحيم

Friday, October 29, 2010

Tentara Israel membakar kitab suci Al-Qur'an

بسم الله الرحمن الرحيم


Tentara Israel telah dilaporkan membakar kitab suci Al-Qur'an selama serangan Senin malam (25/10) di sebuah keluarga Palestina di Tepi Barat yang diduduki.
Sahar Beida mengatakan pada hari Senin kemarin bahwa dia dan putrinya telah ditahan di ruangan yang berbeda oleh tentara Israel yang ada di rumahnya dalam rangka untuk menangkap suaminya Ismail.
"Ketika saya keluar saya terkejut menemukan Al-Qur'an kami berada di tangga depan dan telah dibakar," katanya kepada AFP.
"Mereka mengambil Al-quran dari rumah dan membakarnya di tangga depan rumah," tambah ibu berusia 40 tahun tersebut.
Beberapa halaman hangus dari kitab suci Al-Quran sempat difoto oleh seorang fotografer AFP yang mengunjungi rumah keluarga Palestina itu.
Sejauh ini militer Israel belum mengomentari laporan adanya pembakaran Al-Quran.
Awal bulan ini, pemukim Yahudi di selatan Tepi Barat mencoret-coret di sebuah masjid dan membakar beberapa Al-quran dan sajadah.
Insiden tersebut menyusul adanya rencana dari pastor Terry Jones di AS yang akan membakar Al-Quran pada peringatan peristiwa serangan 9/11.(fq/prtv)

Suara Adzan Timbulkan Kebisingan, Polisi Israel Serbu Masjid

بسم الله الرحمن الرحيم


Polisi pendudukan Zionis menyerbu masjid di kota Jaffa, mengklaim bahwa suara adzan yang berasal dari masjid tersebut telah menyebabkan gangguan terhadapa penduduk Yahudi di kota Arab itu.
Radio angkatan darat Israel pada hari Selasa kemarin (26/10) melaporkan bahwa polisi Israel dalam penyerbuannya ke masjid Jaffa, menangkap dan menginterogasi beberapa pengurus masjid Jabaliyah di Jaffah termasuk imam masjid Ahmad Abu Ajwa.
Radio angkatan darat Israel dalam beritanya menyatakan bahwa polisi Israel menahan dan menginterogasi Imam Abu Ajwa karena dicurigai sebagai provokator yang menyebabkan kebisingan dari suara adzan masjid. Dan polisi Israel mengklaim bahwa hasil tes yang mereka lakukan menyatakan bahwa tingkat kebisingan dari suara adzan masjid Jabaliyah di jaffah adalah dua kali lipat dari spesifikasi yang telah ditentukan oleh hukum.
Masjid ini terletak di pegunungan selatan kota Jaffa. Nama masjid merujuk kepada kamp pengungsi Jabalya di Jalur Gaza, di mana banyak orang meninggalkan kamp setelah tahun 1948 ke wilayah Jaffah, yang kemudian mereka memberikan nama masjid di Jaffah dengan nama kamp pengungsi tersebut.
Radio angkatan darat Israel mengatakan bahwa tokoh-tokoh petinggi Yahudi di wilayah itu telah pergi ke departemen perlindungan lingkungan dan mengajukan keluhan atas kebisingan yang disebabkan oleh suara adzan masjid.(fq/imo)
 
 
 

Berita Palestina Lainnya

Batu api...pemecah belah...trouble maker

بسم الله الرحمن الرحيم

Rabu, 2008 November 12

Peringatan Ulamak Islam Tentang Golongan Pemecah Belah

Kitab ini merupakan risalah kecil yang ditulis dengan tujuan untuk menjelaskan pelbagai pemahaman.Ia terdiri dari kumpulan 100 pertanyaan yang telah meresahkan pemikiran khalayak ramai pada abad ke 14 Hijrah. Baik sengaja mahupun secara tidak sengaja. Kes-kes tersebut terus muncul sehingga menjadi kayu ukur untuk mengelompokkan kaum muslimin dan memecah belahkan mereka ke dalam pelbagai golongan.
Pada sebahagian golongan, persoalan-persoalan tersebut digembar-gemburkan sebagai perkara qot’ie yang tidak boleh ada perbezaan pendapat di dalamnya. Mereka ini berkeyakinan pendapat yang benar hanyalah pendapat mereka.
Sementara orang yang berpendapat di luar apa yang mereka katakan

Wednesday, October 27, 2010

Hukum Membaca Surah Yasin Pada Malam Jumaat

بسم الله الرحمن الرحيم



Antara amalan yang sudah cukup sebati dalam masyarakat kita ialah membaca Yaasiin dan tahlilan yang dilakukan beramai-ramai setiap malam Jumaat di surau dan masjid. Dahulu kerap juga diadakan pembacaan mawlid pada malam tersebut, kat tempat aku lumrahnya dibaca Barzanji dan amalan ini dikenali sebagai "berjikir" i.e. kat tempat aku jika dikatakan " urang berjikir" maka yang dimaksudkan ialah "orang membaca mawlid Barzanji dan qasidah-qasidahnya. Tapi sekarang, amat langka aku lihat surau-surau dan masjid-masjid kat tempat aku yang masih berjikir malam Jumaat, melainkan dalam bulan Mawlid di mana majlis berjikir meriah. Nampaknya masyarakat aku kini lebih suka nonton tv dari melantunkan pujian kepada Allah dan Junjungan Nabi s.a.w. Allahu...Allah.

Tuesday, October 26, 2010

Adab mendengar AZAN

بسم الله الرحمن الرحيم


ADAB MENDENGAR AZAN


Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui.

Cuba kita amati, mengapa kebanyakan orang yg nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa.. Lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan ' sakaratul maut' .

Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: 'Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya'.

Ini jelas menunjukkan,kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan banyak fadhilatnya . 

Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri?

Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak. Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap kalimah 'Lailahaillallah. ..' yang mana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabut Allah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka. 

Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allah supaya lidah
ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut.

'Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baik lagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah 'Lailahaillallah. .' semasa sakaratul maut menghampiri kami.. Amin... amin.. amin Yarobbala'lamin. .'

TAHUKAH KITA LAUNGAN AZAN TAK PUTUS-PUTUS?

Pada setiap waktu, ribuan bilal di merata dunia akan melaungkan azan, mengakui 'Bahawa Allah Sahaja Yang Patut Disembah dan Nabi Muhammad Adalah Rasul Allah. 'Dimulakan dengan Indonesia yang terletak dibahagian timur dengan ratusan kepulauan-nya dan jumlah penduduknya seramai 180 juta.

Sebaik masuk waktu subuh, azan mula berkumandang dari kawasan ini dengan ribuan bilal yang akan melaungkan Ke-Agungan Allah S.W.T Dan Nabi Muhammad S.A.W.

Proses ini akan bergerak kearah barat kepulauan Indonesia . Perbezaan masa antara timur dan barat Indonesia adalah 1-1/2 jam.Belumpun laungan azan dimerata Indonesia selesai, ianya bermula pula di Malaysia.Berikutnya di-Burma dan dalam masa satu jam selepas azan dilaungkan di-Jakarta tiba giliran Dacca di Bangladesh.Berikutnya laungan akan kedengaran di Calcutta dan terus ke Srinagar dibarat India.

Perbezaan waktu dikota-kota Pakistan adalah 40 minit jadi dalam jangka masa ini, azan akan berkumandang diseluruh Pakistan.Belum berakhir di Pakistan, azan akan bermula pula di Afghanistan dan Muscat.Perbezaan waktu antara Muscat dan Baghdad adalah satu jam. Dalam jangka masa ini, Azan akan berterusan dilaungkan di UAE, Makkah, Madinah, Yaman, Kuwait dan Iraq .

Proses ini berterusan setiap detik sehingga ke pantai timur Atlantik.Jarak masa Azan mula dilaungkan di Indonesia sehingga ke pantai timur Atlantik adalah 9-1/2 jam.Belumpun azan Subuh berkumandang di pantai Timur Atlantik, azan Zuhur kini sudah mula dilaungkan di Indonesia. Ini berterusan bagi setiap waktu sembahyang, tidak putus-putus.

Subhanallah, begitu hebat dan agungnya Islam!

Kalaulah setiap kawasan boleh memasang pembesar suara (yang power habis!), akan bergegar satu dunia dengan laungan Azan tidak putus-putus.

Allahu Akhbar!


SETIAP KESABARAN AKAN DIGANTI DENGAN KEMENANGAN
SETIAP KEDUKAAN AKAN BERGANTI DENGAN KEBAHAGIAAN
SETIAP PERPISAHAN PASTI BERMULA DENGAN SATU PERTEMUAN
SETIAP YANG BERAKHIR AKAN BERTUKAR DENGAN SUATU PERMULAAN
SETIAP KEJADIAN TUHAN PASTI ADA HIKMAHNYA.............

Saya Ada satu epal, anda Ada satu epal. Kita tukar epal, anda Ada satu Dan saya tetap Ada satu.
Jika anda Ada satu ilmu Dan saya Ada satu ilmu, kemudian Kita tukar ilmu tersebut, anda Ada dua ilmu Dan saya Ada dua ilmu...

Peluk lah isteri mu......

بسم الله الرحمن الرحيم


SSuami yang memeluk isterinya untuk sekurang-kurangnya 10 saat setiap pagi akan panjang umurnya lima tahun. Pakar motivasi Datuk Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah berkata, fakta berdasarkan kajian oleh seorang pakar di Jerman mengenai hubungan antara sentuhan dan tahap kesihatan.

`Seseorang itu boleh panjang umur jika memeluk isterinya setiap hari kerana pelukan dan sentuhan boleh menyebabkan tubuh manusia mengeluarkan pelbagai hormon termasuk endorfin yang baik untuk kesihatan tubuh.

`Bagaimanapun, sebagai seorang Islam kita tidak harus lupa ajal dan maut terletak di tangan Allah,” katanya ketika memberi syarahan bertajuk Perkahwinan dan Seks: Penawar dan Rawatan Bagi Banyak Penyakit’ di Persidangan Ketiga Perubatan Daripada Perspektif Islam anjuran Pusat Perubatan Universiti Malaya di Hotel Sheraton Subang.

Hormon endorfin adalah sejenis bahan kimia semula jadi yang bertindak sebagai penahan sakit dan mengurangkan keresahan. Jelasnya, selain mempunyai kesan positif dari segi saintifik dan kesihatan sentuhan, pelukan dan gurau senda antara suami dan isteri juga merupakan sunah Rasulullah s.a.w.

Tambah beliau, ada kajian di Amerika Syarikat (AS) juga mendapati pelukan suami dapat mengurangkan tahap kolesterol dan meningkatkan kesihatan isteri.

`Oleh itu suami yang inginkan isterinya menurunkan berat badan digalakkan peluk isterinya lebih kerap,” katanya disambut dengan gelak ketawa oleh peserta persidangan itu.

Jelas beliau, hubungan seks dalam penuh rasa kasih sayang juga dapat membantu pasangan untuk awet muda dan berketerampilan menarik.

`Wanita yang mempunyai kehidupan seks yang baik dan bahagia akan lebih cenderung untuk menghiasi diri,” kata Fadzilah. 

HAA...TUNGGU APA LAGI...PELUK JANGAN TAK PELUK

Monday, October 25, 2010

I'M MUSLIM-Lauren Booth

بسم الله الرحمن الرحيم


After Blair's conversion to Catholicism, his sister in law says: I'm a Muslim


By David Wilkes
Last updated at 8:29 AM on 25th October 2010
Conversion: Lauren booth chose to become a Muslim after a holy experience at a shrine in Iran
It could certainly make family get-togethers interesting.
Tony Blair’s sister-in-law Lauren Booth has converted to Islam.
The former prime minister is also a religious convert – he became a Roman Catholic after leaving office in 2007.
Miss Booth, who is Cherie Blair’s half sister,

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer

Amazon Deals