Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Tuesday, December 28, 2010

C >O >U >P >L > E

بسم الله الرحمن الرحيم

Mutakhir ini, saya dikejutkan dengan ramainya sahabat- sahabat kita mula terjebak dengan gejala "COUPLE". Tidak pasti saya untuk menamakan ia sebagai GEJALA mahupun JENAYAH. Bercouple itu sendiri menyalahi hukum undang-undang Islam sendiri. Kita diajar supaya menjaga setiap batasan kita dengan kaum yang bukan sejenis.
LARANGAN BERCINTA SEBELUM NIKAH
“Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai KECUALI NIKAH.” (Hadith Riwayat Ibnu Majah)

Oleh itu, mungkin ini bisa menjadi motivasi dan ransangan buat sahabat-sahabat yang teringin bercouple ,mahupun sudah bercouple. Kalau cinta itu terjalin antara lelaki dan perempuan yang belum diikat oleh tali perkahwinan, maka mereka tidak perlu berjumpa, bercanda atau memerlukan apa saja ‘medium’ yang bertentangan dengan kehendak Allah.

Monday, December 27, 2010

ber Bida aah

بسم الله الرحمن الرحيم

Bid'ah dari segi bahasa ialah mengadakan sesuatu yang tidak ada contoh sebelumnya. Manakala dari segi istilah pula ialah mengadakan sesuatu perbuatan atau iktikad atau mengeluarkan perkataan yang tidak terdapat keizinannya daripada syara' samada Al-Quran, As-Sunnah, ijma' atau qiyas dan tidak termasuk juga dalam Qawaid As-Syar'iyyah. Berdasarkan ini setiap perkara baru dirujuk kepada al-quran, as-sunnah, ijma' atau qiyas. Sekiranya ada, maka ia dikira sebagai sebahagian syariat. Sekiranya tidak ada, hendaklah dilihat kepada Qawaid As-Syar'iyyah. Sekiranya ada, maka ia juga sebahagian syariat dan tidak boleh dianggap bid'ah. Setelah tidak ditemui, barulah boleh dikatakan bid'ah atau sesat.

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer

Amazon Deals