Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Saturday, July 17, 2010

SYIRIK sedarlah dakyah,,...!!!

بسم الله الرحمن الرحيم
apa sebenarnya?....

TAHUKAH ANDA SESIAPA YANG  PERCA.. PADA PAUL SOTONGAN INI,SYIRIK...
MACAM RAMALAN TUKANG TILIK...
NAUZUBILLAH....
Ya ni semua dakyah barat,kristiani untuk rosakkan akidah umat islam.....awas...berwaspada...kita tak sedar ...alpa

Gaji pensyarah perubatan dikaji semula

بسم الله الرحمن الرحيم

Gaji pensyarah perubatan dikaji semula

KUALA LUMPUR 12 Julai - Kementerian Pengajian Tinggi akan menilai semula kenaikan gaji pensyarah perubatan dan pensyarah pergigian di institusi pengajian tinggi awam (IPTA) supaya ia dapat diselaraskan dengan pegawai perubatan awam.
Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah

Kesopanan dlm majlis

بسم الله الرحمن الرحيم


Kali ini suka saya membincang perkara2 yang perlu dielakkan sewaktu kita menghadiri sesuatu majlis tak kira sama ada yang resmi atau tidak..Ini bertujuan supaya kita nampak sopan dan beradab.
1. menggoyang2kan kaki samaada semasa duduk atau berdiri.Lebih buruk

Daging masak hitam ....resepi

بسم الله الرحمن الرحيم


Daging Hitam Manis

Resepi daging ni lebih kurang dengan daging masak hitam...cumanya rasa rempah tu ibu kurangkan sikit sebab nak bagi laluan pada rasa manisnya....Bahan A1/2 kg daging batang pinang...hiris nipis
10 biji bawang merah
5 ulas bawang putih
sedikit halia
1 sudu teh rempah kurma
3 sudu teh rempah sup
3 sudu besar kicap

Cara-cara
-bawang merah..bawang putih dan halia ditumbuk halus
-gaul semua bahan dengan daging dan perap selama 1 jam

Bahan B
-3 biji bawang merah
-2 ulas bawang putih
-2 sudu besar cili giling
-2 batang serai ...diketuk
-bunga lawang..buah pelaga ..kulit kayu manis
-2 sudu besar sos cili ..lebihkan sikit pun tak apa
-1 sudu teh asam jawa
-garam dan gula
-daun ketumbar dan bawang besar dihiris kasar

Cara-cara
-tumis bawang putih dan bawang merah yang dihiris serta buah pelaga..bunga lawang ngan kulit kayu manis hingga naik bau
-masukkan cili giling..tumis hingga cili masak 
-masukkan serai...dan sos cili...kacau rata..barulah masukkan daging
-masak hingga daging empuk ..kalau perlu ...tambahkan kicap sikit lagi
-bila daging dah empuk..perasakan dengan garam dan gula ( biar manis-manis sikit )
-masak hingga kuah pekat...masukkan daun ketumbar dan hirisan bawang besar

Iraq hotel fire

بسم الله الرحمن الرحيم


cores dead in Iraq hotel fire
At least 29 people, including several foreign nationals, have died in a hotel fire in the city of Sulaymaniyah in northern Iraq, according to hospital sources.
Another 22 people were injured in the fire on Thursday at the Soma Hotel in the central area of the city, the sources added.
"Most of the people who were killed were choked because of the smoke. They could not get out," Reqot Hama-Rasheed, head of the health department in the city, said.

Al Jazeera's Rawya Rageh, reporting from Baghdad, said that the building was a small five-storey hotel that attracted lots of foreign business people because it was in a secure area.

Strom ,....Storm Conson

بسم الله الرحمن الرحيم


China braces for tropical storm
Typhoon Conson hit the Philippines earlier this week, killing over 30 people [AFP]
Southern China is awaiting the arrival of Tropical , Storm Conson the recently downgraded typhoon that caused widespread damage earlier this week in the Philippines.
The storm is still considered by forecasters to be strong enough to wreak serious damage.
Swollen rivers and landslides have already killed 135 people since the start of July, and dozens more are missing.
With the country on alert for its worst floods in years, the arrival of Conson which killed at least 37 people in the Philippines is sure to add to the misery.
Conson was due to hit land late on Friday, according to the Tropical Storm Risk website.
First landfall is expected in Hainan, an island province off southeastern China

Langkah ke Islam...

بسم الله الرحمن الرحيم

Langkah terakhir

Akhirnya langkah kita akan guna adalah solat hajat..Memohon padaNya bila guna bermcm2 cara x menjadi.. Bukan sy menolak solat hajat ini.. 
Tetapi solat hajat itu adalah sunat.. Yang WAJIB adalah ikut secara ISLAM yg sebenar! Kembali kepada ISLAM..
 Itu yg sebetul2 nya.. Kita nak bermohon padaNya tp kita hidup pun langsung tidak berlandaskan KALIMAH TAUHID..
 Sia2 ke tidak mcm tu? Sama2 lah fikir ya.. Nak solat hajat tu solat la..Mohon padaNya..lepas tu hidup hidup di landasan yg betul. Sepenuhnya ISLAM! Jangan buat suatu perkara sia2.. 


ALLAH dah ajar syarat2nya untuk jadi sebenar2 
hambaNya.. ALLAH itu PENGURUS SEGALA MANUSIA..BUKAN MANUSIA YG MENGURUS MANUSIA,RAJA SEKALIAN MANUSIA.

p/s:Bila dapat musibah apa2..Kita akan usha pun dalam takwa padaNya,Ikhtiar pun dalam takwa padaNya dan Tawakkal dalam takwa padaNya..

H1N1

بسم الله الرحمن الرحيم


H1N1=Cinta pada Dunia dan takut pada Mati

Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; “Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dan seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka”. Maka salah seorang sahabat bertanya “Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi s.a.w. menjawab, “Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah s.w.t. akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah s.w.t. akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit ‘wahan”‘. Seorang sahabat bertanya,“Apakah wahan itu hai Rasulullah?” Nabi Muhammad s.a.w. kita menjawab, “Cinta pada dunia dan takut pada mati”.
H.R. Abu Daud

SEGERAKAN berbuka...





Sesungguhnya hamba-hamba yg paling cinta padaKu ialah seorang yg menyegerakan berbuka puasa."
(HQR Ahmad dan Tarmidzi yg bersumber dari Abu Hurairah R.A.)

Hadis ini menganjurkan org yg puasa untuk berbuka segera setelah diketahui matahari benar-benar telah terbenam,baik puasa wajib yakni puasa bulan Ramadhan dan Puasa Nadzar ataupun puasa sunat.

"Selama orang berbuka puasa dengan segera,senantiasa berada dalam kebajikan"
(H.R. Bukhari,Muslim yg bersumber dari Sahl Bin Sa`ad)

"Selama UmmatKu melambatkan sahur (hingga dekat waktu Imsak) dan menyegerakan bebruka puasa pada waktunya,senantiasa berada dalam kebajikan."
(H.R Ahmad yg bersumberkan dari Abu Dzar)

"Agama akan sentiasa tampak syi`arnya dengan nyata selama org islam berbuka shaum dengan segera(tepat pada waktunya) sebab org-org Yahudi dan Nasrani melambatkannya."
(H.R. Abu Daud yg bersumber dari Abu Hurairah R.A.)

"Kebajikan itu sepuluh kali ganda dan akan Kutambah lebih sedang kejahatan (Hanya dihitung) satu dan akan Kuhapuskan. Puasa itu untukKu dan Akulah yg langsung membalasnya. Puasa itu adalah benteng dari siksaan ALLAH,Laksana senjata benteng terhadap pedang."
(HQR Baghawi)

"Puasa itu adalah benteng terhadap api neraka dan bagiKulah puasa itu,Akulah yg langsung akan membalasnya. Orang meninggalkan nafsunya,meninggalkan makan dan minum kerana AKU. Sesungguhnya bau mulut org yg berpuasa itu(kelak di akhirat) lebih wangi di sisi ALLAH daripada bau kasturi."
(HQR Baghawi,Thabrani dan `Abadan yg bersumber dari Basyir bin Khashashiah)

"Barangsiapa yg menjaga dengan hati-hati 3 hal pasti dia dalam perlindunganKu. Dan barangsiapa yg menyia-nyiakannya,ia benar2 termasuk musuhKu. Ketiga2 mcm itu adalah solat,puasa dan mandi Junub."
(R.Baihaqi dari Hasan,Mursalan dan Ibnu Najjar yg bersumberkan dari Anas R.A.)

Hakikat berpuasa..

بسم الله الرحمن الرحيم



"Semua amal perbuatan Bani Adam menyangkut dirinya peribadi,kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untukKu dan kerana itu Akulah yg langsung membalasnya. Puasa itu ibarat perisai. Pada hari melaksanakan puasa mengucapkan kata-kata kotor,tidak sopan dan tidak enak didengar dan jangan pula hingar-bingar bertengkar. Jika di antara kalian memakinya atay mengajak berkelahi,hendaknya katakan

Friday, July 16, 2010

Hakikat Sembahyang

بسم الله الرحمن الرحيم



Hakikat Sembahyang

1. Berdiri Betul (Qiam) - Melambangkan ALlah Yang Satu (Nafsi/Menafikan diri kepada ALlah)

2. Ruku` - Melambangkan Keagungan ALlah (Aku Mengagungkan dan Membesarkan ALlah)

3. Iktidal - Melambangkan kita rapat dengan ALlah. (Aku Menghormati ALlah)

4. a) Sujud 1 - Melambangkan ALlah Maha Tinggi (Aku menghina diri kepada ALlah.)
b) Sujud 2 - (Aku merendah diri kepada ALlah)

5. Duduk Antara 2 Sujud - Melambangkan kita hamba yg tidak memiliki apa-apa (Aku 
memohon keampunan kepada ALlah)

6. Duduk Membaca Tahayyat - (Aku menyerah diri kepada ALlah)

7. a) Salam 1 - Aku meminta keizinan daripada ALlah. Selamatkan semua muslimin 
muslimat,mukminin mukminat dan malaikat di sebelah kanan.
b) Salam 2 - Selamatkan semua muslimin muslimat,mukminin mukminat dan malaikat 
sebelah kiri.

P/s: Hilangkan keakuan pada diri dan timbulkan perasaan pengabdian sebagai hamba yg hakiki kepadaNya dengan izinNya jua.

"Tiada daya kecuali pertolonganNya"

Tuesday, July 13, 2010

nak power...tak power...

بسم الله الرحمن الرحيم

KUALA LUMPUR: “Pengambilan pil perangsang dan gula-gula seks hanya akan menyebabkan kebergantungan terhadapnya malah pengguna juga berisiko mengalami ketagihan akibat pengambilannya lebih-lebih lagi tanpa nasihat pakar perubatan,” kata pakar sakit tuan, Dr Ismail Tambi.

Beliau berkata, kesedaran orang ramai mengenai punca kelemahan syahwat amat rendah menyebabkan mereka memilih jalan mudah mengubatinya

Ramainya....

بسم الله الرحمن الرحيم

Sejumlah 257,000 kelahiran tanpa bapa yang didaftar di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) antara tahun 2000 hingga Julai 2009. Sebanyak 30,978 kelahiran yang terdaftar membabitkan bayi beragama Islam. Perangkaan kelahiran tanpa bapa mengikut beberapa agama yang lain adalah 18,085 bayi beragama Hindu; 17,236 (Buddha); dan 3,395 (Kristian). Sumber rasmi JPN.

Sangat memalukan umat Islam yang paling ramai atau mejoriti dalam masalah kelahiran luar nikah berbandingkan dengan agama lain. Sepatutnya umat Islamlah yang

betul ke ni ?

بسم الله الرحمن الرحيم

JUTAWAN-Yahudi, Roberth Harush (58) membiayai pembangunan masjid besar di Montereau, Perancis sebagai toleransi agama. Roberth yang asli warga Ashkelon Israel telah berjaya menjadi pegusaha real estate di Perancis sejak 10 tahun terakhir.

Ia mengaku muak dengan tingkah laku Israel yang menimbulkan kecaman dunia terhadapnya. Sebagai bentuk toleransi agama, ia memutuskan untuk membiayai keseluruhan pembangunan sebuah masjid

Sunday, July 11, 2010

Peristiwa ISRAK MIKRAJ 2

بسم الله الرحمن الرحيم

Setelah sampai di Masjid Al-Aqsa Baginda turun dari Buraq dan mengimamkan solat dua rakaat kepada para ambiya dan para mursalin. Setelah selesainya solat, Baginda dibawa oleh jibrail 2 gelas air susu dan arak. Baginda memilih air susu untuk diminum, maka berkata jibrail “Baginda membuat pilihan yang betul, jika Baginda memilih air arak nescaya ramai umat Baginda akan sesat.” Apabila selesai Baginda minum, berlakulah peristiwa mikraj iaitu :
  1. Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Baginda dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia

Peristiwa ISRAK MIKRAJ...

بسم الله الرحمن الرحيم
Sebelum Baginda di Israk Mikrajkan, Baginda dibedah dadanya oleh Malaikat Jibrail dan Mikail. Hati dan perut Baginda dibasuh, dicuci dan dibuang alaqah (ketulan hitam) iaitu tempat syaitan berbisik untuk menyesatkan manusia dengan menggunakan air zam-zam. Setelah dicuci Malaikat Jibrail dan Mikail menuangkan hikmah, ilmu dan iman ke dalam dada Baginda dan dijahit dengan menggunakan Khatimin Nubuwwah.

Selepas pembedahan selesai, maka Baginda di Israk

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer

Amazon Deals