Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Saturday, July 17, 2010

Hakikat berpuasa..

بسم الله الرحمن الرحيم



"Semua amal perbuatan Bani Adam menyangkut dirinya peribadi,kecuali puasa. Sesungguhnya puasa itu untukKu dan kerana itu Akulah yg langsung membalasnya. Puasa itu ibarat perisai. Pada hari melaksanakan puasa mengucapkan kata-kata kotor,tidak sopan dan tidak enak didengar dan jangan pula hingar-bingar bertengkar. Jika di antara kalian memakinya atay mengajak berkelahi,hendaknya katakan
kepadanya: " Sy sedang bepuasa."
Selanjutnya Nabi SAW bersabda: "Demi ALLAH yg diri Muhammad dalam kekuasaanNya,sesungguhnya bau busuk mulut org berpuasa lebih wangi di sisi ALLAH 73)dari bau kasturi". Dan bagi orang berpuasa kegembiraan,gembira ketika berbuka puasa kerana sampai waktunya dan gembira ketika kelak menemui RabNya kerana menerima pahala puasanya.
(HQR Syaikhani,Nasa`i dan Ibnu Hibban yg bersumberkan Abu Hurairah)

#Semua amal ibadah dan perbuatan taat mempunyai pahala dan ganjaran tertentu dan terbatas,yang akan diterima oleh org itu sesuai dengan amalnya.

#Adapun puasa yg dilakukan dengan ikhlas menurut tuntutan syara` pahalanya yg besar langsung dari kurnia dan rahmatNya yg Maha Pemurah lagi Penyanyang."

Hadis di atas termasuk untuk melaksanakan adab dan tatacara berpuasa yg ikhlas dan bernilai tinggi:
i) Memelihara lidah dan anggota badan lainnya dari perbuatan yg tidak manfaat

ii)Menjaga diri jangan sampai terlibat dalam satu pertengkaran apalagi perkelahian.


"Satu kebajikan(dibalas) menjadi sepuluh ganda sedang kejahatan dibalas seimbang dengan dosanya atau Kuampuni sama sekali meskipun dia menghadap AKU dengan kesalahan-kesalahan hampir sebesar bumi. Barangsiapa merencakan hendak melaksanakan satu kebajikan ettapi belum dikerjakannya akan dicatat(oleh malaikat) bagi nya satu kebajikan. Dan barangsiapa merencana hendak melakukan satu kejahatan tapi belum dikerjakkannya tidaklah dicatatkan baginya sedikitpun(yg dianggap sebagai dosa). Dan Barangsiapa yg mendekatkan diri kepadaKU sejengkal,AKU akan mendekat kepadanya sehasta. Dan barangsiapa yg mendekatkan dirinya kepadaKu sehasta,Aku akan mendekat kepadanya sedepa."
(HQR Thabrani yg bersumber dari Abu Dzar)


"Barangsiapa yg tidak mau meninggalkan perkataan palsu dan perbuatan palsu,ALLAH tidak akan memperdulikan amal perbuatan ketika meninggalkan makan minumnya(puasa)."
(H.R Ahmad bin Hambal,Bukhari,Abu Daud Tarmidzi dan Ibnu Majah yg bersumberkan Abu Hurairah)


"Bukanlah org berpuasa itu itu hanya berpuasa dari makan dan minum saja,tetapi juga dari omong-omong kosong dan kotor. Jika ada yg memaki-makimu atau berbuat kurang ajar padamu,ucapkanlah aku sedang berpuasa,sungguh aku sedang berpuasa."

(Al-Hadist)

"Banyak org yg berpuasa yg tidak dpt bagian(pahala) hanyalah lapar belaka dan banyak pula org berjaga malam(untuk solat dan zikir) yg tidak dapatkan bahagian(pahala) dari berjaganya itu kecuali hanyalah(kelelahan) berjaga-jaga itu saja."
(Hadits riwayat Ibnu Majah yg bersumber dari Abu Hurairah R.A.)

No comments:

Post a Comment

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer

Amazon Deals