Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Saturday, July 17, 2010

SEGERAKAN berbuka...





Sesungguhnya hamba-hamba yg paling cinta padaKu ialah seorang yg menyegerakan berbuka puasa."
(HQR Ahmad dan Tarmidzi yg bersumber dari Abu Hurairah R.A.)

Hadis ini menganjurkan org yg puasa untuk berbuka segera setelah diketahui matahari benar-benar telah terbenam,baik puasa wajib yakni puasa bulan Ramadhan dan Puasa Nadzar ataupun puasa sunat.

"Selama orang berbuka puasa dengan segera,senantiasa berada dalam kebajikan"
(H.R. Bukhari,Muslim yg bersumber dari Sahl Bin Sa`ad)

"Selama UmmatKu melambatkan sahur (hingga dekat waktu Imsak) dan menyegerakan bebruka puasa pada waktunya,senantiasa berada dalam kebajikan."
(H.R Ahmad yg bersumberkan dari Abu Dzar)

"Agama akan sentiasa tampak syi`arnya dengan nyata selama org islam berbuka shaum dengan segera(tepat pada waktunya) sebab org-org Yahudi dan Nasrani melambatkannya."
(H.R. Abu Daud yg bersumber dari Abu Hurairah R.A.)

"Kebajikan itu sepuluh kali ganda dan akan Kutambah lebih sedang kejahatan (Hanya dihitung) satu dan akan Kuhapuskan. Puasa itu untukKu dan Akulah yg langsung membalasnya. Puasa itu adalah benteng dari siksaan ALLAH,Laksana senjata benteng terhadap pedang."
(HQR Baghawi)

"Puasa itu adalah benteng terhadap api neraka dan bagiKulah puasa itu,Akulah yg langsung akan membalasnya. Orang meninggalkan nafsunya,meninggalkan makan dan minum kerana AKU. Sesungguhnya bau mulut org yg berpuasa itu(kelak di akhirat) lebih wangi di sisi ALLAH daripada bau kasturi."
(HQR Baghawi,Thabrani dan `Abadan yg bersumber dari Basyir bin Khashashiah)

"Barangsiapa yg menjaga dengan hati-hati 3 hal pasti dia dalam perlindunganKu. Dan barangsiapa yg menyia-nyiakannya,ia benar2 termasuk musuhKu. Ketiga2 mcm itu adalah solat,puasa dan mandi Junub."
(R.Baihaqi dari Hasan,Mursalan dan Ibnu Najjar yg bersumberkan dari Anas R.A.)

No comments:

Post a Comment

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer

Amazon Deals