Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Friday, January 6, 2012

hiburan dan batasan

بسم الله الرحمن الرحيم

Menyambut keraian dengan hiburan tidak salah di sisi agama Islam, namun bentuk hiburan yang bertepatan dengan syara’ sering disalah tafsir. Budaya hiburan melampau atau lebih dikenali sebagai Hedonisme menjadi alat syaitan untuk menyesatkan umat manusia.
Dari hiburan yang melampau melarat pula kepada masalah pergaulan bebas, manusia semakin terhakis pegangan agama dan akhirnya membawa kepada kerosakan masyarakat Islam. Hiburan adalah satu fitrah yang wujud dalam diri setiap manusia.  Siapa yang tidak suka kepada perkara-perkara yang menyeronokkan? Namun, fitrah yang tidak terkawal akan melahirkan manusia yang menjadi hamba kepada hawa nafsu. Maka, disinilah peranan agama Islam dalam mengawal fitrah manusia berlandaskan syariat yang telah Allah tetapkan.

Malangnya, seringkali mereka yang mengaku pejuang agama hanya bertindak reaktif dengan menyalahkan anasir-anasir yang menyerang umat Islam tanpa menyelidik apa alternatif dan benteng untuk menangkis serangan identiti ini. Tanpa alternatif hiburan yang islamik, manusia akan memilih hiburan melalaikan yang begitu banyak tersedia melalui konsert, radio, televisyen dan lain-lain.

No comments:

Post a Comment

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer

Amazon Deals