Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Friday, August 16, 2013

makanan islam-minyak zaitun

بسم الله الرحمن الرحيم





"Demi buah tiin dan zaitun. Dan Gunung Tursina". (Surah at Tiin ayat 1 dan 2). Allah telah menyebut di dalam Al Quran berkenaan dengan buah zaitun. Ini menunjukkan buah zaitun juga memiliki banyak keistimewaan tersendiri yang jarang diketahui dan diselidiki. Di dalam Al Quran, buah zaitun disebut sebanyak 7 kali di mana sebanyak 2 kali, ia di sebut bersendirian dan 5 kali lagi ia digambarkan dalam Al Quran bersama dengan buah- buahan lain seperti tamar, delima, anggur dan buah tiin. Gambaran ini menunjukkan betapa banyaknya khasiat buah zaitun sepertimana buah- buahan lain yang mendatangkan kebaikan kepada kehidupan manusia sejagat. 



Diriwayatkan dari Sayyed Al-Ansari bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda:
Gunakanlah MINYAK ZAITUN sebagai makanan, berminyaklah dengannya untuk rambut, badan dan seumpamanya kerana sesungguhnya ia adalah daripada pokok yang berkat.
(Tarmizi, Ibn Majah)


Keistimewaan Extra Virgin Olive Oil Ravika Dari Turki:
-Dihasilkan menggunakan kaedah 'cold pressed' untuk menjamin kualiti dan kesegaran
-Proses mengeluarkan minyak dari buah zaitun tanpa penggunaan haba atau pemanasan untuk menjamin minyak zaitun yang berkualiti tinggi
-Extra Virgin merupakan minyak pertama yang dikeluarkan daripada buah zaitun adalah yang terbaik
-Pilihan utama diet pemakanan bagi mencegah penyakit-penyakit kardiovaskular 
-Rasanya enak dan kurang rasa berminyak

Khasiat Minyak Zaitun Ravika:

- Tinggi kandungan Vit E anti oksidan
- Mengurangkan kadar kolestrol dalam darah
- Mengurangkan risiko sakit jantung
- Mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, arteriosklerosis dan pelbagai masalah akibat proses penuaan.
- Merendahkan kolestrol LDL(kolestrol jahat)
- Mengurangkan tekanan darah
- Paras asidnya yang rendah memudahkan penghadaman kita. 
- Anti Kanser
- Melancarkan saluran pemakanan melalui usus 
- Mencegah ulser dan mengurangkan risiko batu karang 
- Mencantikkan kulit, rambut dan kuku

Kajian yang dijalankan ke atas wanita oleh "Harvard School of Public Health" dan "Athens School of Public Health" mendapati amalan mengambil minyak zaitun lebih dari sekali sehari boleh mengurangkan 25% risiko menghidapi kanser payu dara. Kandungan Vitamin E yang tinggi dalam minyak zaitun telah menghalang kemusnahan sel yang menjadi punca kanser. Kajian yang diketuai oleh professor Miguel Gassull di Hospital Universiti "Germans Trias Pujol" di Barcelona, Sepanyol ternyata membuktikan minyak zaitun menghalang pembentukan kanser kolon. Kajian lain yang dijalankan di Universiti Oxford menambah bukti yang menunjukkan minyak zaitun berkesan dalam membantutkan kanser kolon. Dr Michael Goldacre dan sekumpulan pengkaji dari "Institute of Health Science" membandingkan kanser, makanan dan pengambilan minyak zaitun di 28 negara termasuk Eropah, Amerika Syarikat, Brazil, Colombia, Kanada dan China. Hasil kajian menunjukkan negara yang mempunyai pengambilan daging yang lebih dan sayur yang kurang mempunyai risiko menghidapi kanser yang tinggi. Minyak zaitun dikaitkan sebagai punca kurang risiko. Saintis Jepun mendakwa minyak zaitun tulen yang disapu pada badan selepas berjemur boleh memeliharanya daripada kanser kulit.

CARA PENGAMBILAN:
1 sudu teh 2x sehari
Campurkan 2 sudu dalam setiap hidangan

No comments:

Post a Comment

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer