Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Monday, May 17, 2010

6 Golongan terlepas AZAB kubur..

 

TAZKIRAH: Golongan Terlepas Azab Kubur

 1. Bersuci daripada hadas(wuduk).

Nabi s.a.w bersabda:“Pada malam ini aku melihat satu keajaiban; aku melihat seorang lelaki dari kalangan umatku yg diseksa di dalam kuburnya. Maka datang amalan wuduknya dan menyelamatkannya dari azab kubur.” (Hr Tobrani)

2. Syahid fi sabilillah.

Nabi s.a.w bersabda:
“Orang yg mati syahid di sisi Allah mendapat enam perkara 1. Diampunkan dosa2nya ketika mula2 terpancut darahnya. serta melihat kedudukannya di syurga. 2. Selamat daripada azab kubur. 3. Selamat dari huru hara hari kiamat. 4. Dipakaikan dikepalanya dgn mahkota ketenangan.. Batu yaqut yg ada pdnya lebih baik drpd dunia dan seisinya. 5. Dikahwinkan dgn 72 bidadari. 6. Diizinkan utk mensyafaatkan 70 saudara maranya.”(Hr Tirmizi)
Nabi s.a.w bersabda:
“Sesiapa yg berjuang fi sabilillah dan sabar sehinggalah dibunuh atau menang maka dia tidak akan diazab dlm kuburnya selama2nya.”(Hr Hakim)

3. Ribat fi Sabilillah.
Ribat adalah menjaga tempat2 yg dilalui musuh utk masuk ke Negara Islam.
Nabi s.a.w bersabda:
“Ribat sehari semalam lebih baik drpd puasa dan qiamullail selama sebulan. Sekiranya seorang yg sedang ribat itu mati maka pahala amalannya akan berterusan, sentiasa diberi rezki dikuburnya dan selamat dari azab kubur.”(Hr Muslim)

4. Membaca surah al-Mulk
Ibnu Abbas menceritakan:
“Seorang Sahabt Nabi membina khemah diatas kubur tanpa dia menyedari ia adalah kubur. Tiba2 dia melihat seorang manusia di dalam kubur membaca surah al-Mulk sehingga habis. Maka sahbat tadi berjumpa Nabi s.a.w dan menceritakannya. Nabi s.a.w bersabda
“Surah al-Mulk adalah penegah dan penyelamat yg menyelamatkan org yg membaca serta menjaganya dr azab kubur.”(Hr Tirmizi)

5. Mati disebabkan sakit perut.
Nabi s.a.w bersabda:
"Siapa yg mati disebabkan penyakit dlm perutnya maka tidak diazab dlm kubur."(Hr Tirmizi, Ibnu Majah dan Ahmad-sahih)

6. Mati malam jumaat.
Nabi s.a.w bersabda:
"Tidak ada org Islam yg mati malam jumaat atau hari jumaat melainkan Allah akan memeliharanya dr azab kubur."(Hr Tirmizi-Doif)
"Ya Allah akhirilah kehidupan kami dengan husnul khotimah"

Rujukan: 'Alaqah bainal Ahya wal amwat oleh Dr Kamil Musa, Tuhfatul Ahwazi, sunan Ibnu Majah, Sunan Nasaie dan Musnad Imam Ahmad.

No comments:

Post a Comment

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer

Amazon Deals