Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Wednesday, May 12, 2010

Sexz education v versa Islamic Education..



Bendung gejala sosial dengan pendidikan Islam
Harakahdaily   
KUALA LUMPUR, 28 April: “Setuju mata pelajaran pendidikan seks tidak diajar di sekolah sebagai pendidikan khas,” kata Presiden Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (PMAPIUM), Mohd Syahid Mohd Zaini.
Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi kelmarin mengenai keputusan Kementerian Pelajaran untuk tidak melaksanakan pendidikan seks di sekolah. 
Namun menurut beliau lagi yang juga Exco MPMUM Sesi 2009/2010,  apa yang dikesalkan, silibus Pengajian Islam di sekolah-sekolah masih tidak mampu untuk memahirkan pelajar perkara yang berkaitan dengan rukun Islam seperti solat, zakat, puasa, haji serta amalan lain seperti membaca al Quran, menutup aurat dan lain-lain lagi.
Katanya, hanya penerapan ajaran dan pendidikan Islam secara komprehensif dalam sistem pendidikan di sekolah mampu membendung gejala maksiat dan zina.
“Jadi penyelesaian paling 'mujarab' untuk membendung gejala sosial adalah menumpukan pendidikan Islam, bukannya melalui pendidikan seks. Ajaran Islam patut diutamakan dalam setiap aspek,” ujarnya.
 Bendahari PMAPIUM, Muhammad Rusydan Muhammad Ruslan pula berkata, subjek khas pendidikan seks tidak mampu menyelesaikan masalah gejala sosial yang berlaku khususnya masalah zina, maksiat, rogol dan pembuangan bayi.
“Pendidikan seks hanya mengenalkan remaja tentang persoalan seks dan masalahnya sahaja tetapi tidak dapat memahamkan persoalan hukum berkaitan dengan seks. Kita mengetahui remaja pada hari ini sangat jahil terhadap agama,” katanya.
Katanya, kebanyakan kes yang berlaku seperti zina dan pergaulan bebas adalah berpunca dari kejahilan mereka terhadap agama seperti hukum halal dan haram.
“Remaja sekarang menganggap persoalan aurat dan pergaulan bebas adalah perkara remeh dan tidak penting,” ujarnya.
Nur Dalilah Mokhtar turut bersetuju dengan kementerian supaya tidak melaksanakannya.
“Ini disebabkan, sudah tentu acuan kita tidak sama dengan acuan sekular Barat kerana sistem nilai kita yang berbeza.

No comments:

Post a Comment

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer

Amazon Deals