Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Tuesday, June 8, 2010

Berjaya didik atau....habis upaya?

بسم الله الرحمن الرحيم


MELIHAT kembali 'dosa' yang telah kita lakukan memang berat dan sukar untuk ditelan kerana jadam pahitnya. Apatah lagi jika telinga kita nipis ketika menerima kritikan.
Sementara ada yang mengikat perut dek bajet yang ketat, ada juga yang bermewah-mewahan dan melakukan aktiviti yang langsung tidak berfaedah - atau dalam bahasa kasarnya - berpeleseran.

Berbilion ringgit dihabiskan untuk membangunkan keseronokan yang membazir, tetapi pada akhirnya tidak mencapai objektif yang diharapkan. Mewujudkan jawatan dengan gaji dan pangkat yang tidak munasabah dengan kerja, bidang kerja yang entah ke mana dan apa - adalah barah di segelintir sektor mewah milik kerajaan, yang diurus tadbir secara mewah juga - tetapi yang dikutip daripada rakyat.
Inilah yang dikatakan kemudahan kelas pertama, mentaliti kelas ketiga. Dalam kata yang lebih tegas, bagai kera mendapat bunga.
Petronas - serta agensi milik kerajaan 'yang sewaktu dengannya' adalah antara agenda yang diharap dapat bersama-sama membantu membangunkan sektor pendidikan negara ke satu tahap yang lebih tinggi daripada sekarang, bukan semakin merosot dan mengancam masa depan pelajar dengan aktiviti picisan yang berakhir seperti debu atau menuang air di daun keladi.
Perancangan yang cukup lemah, tidak mempunyai objektif yang jelas, tenggelam dan lemas dalam kemewahan, dan gaya hidup segelintir kakitangannya - yang tidak sepatutnya - menjadikan duit ditabur sahaja ke dalam longkang dan dinikmati oleh segelintir umat manusia yang beruntung dan kekenyangan.

No comments:

Post a Comment

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer

Amazon Deals