Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Tuesday, June 8, 2010

Ibu perlu pastikan sentiasa sihat!

بسم الله الرحمن الرحيم

KEHAMILAN merupakan satu saat indah yang dikurniakan kepada kaum wanita. Kenikmatan tersebut lebih menyerlah dengan kelahiran bayi sihat dan sempurna. Perhatian dan penjagaan rapi bukan sahaja menjamin kesihatan diri dan kandungan sentiasa sihat, malah ia mampu mengelak sebarang risiko yang tidak dijangkakan.
Lagi pula, bayi yang sihat datang daripada ibu yang sihat. Selain kalsium untuk membentuk tulang,
wanita hamil dan bayi di dalam kandungan juga perlu mendapat iodin yang secukupnya.

Menurut Perunding Perubatan/ Endokrinologi dari Universiti Sydney, Australia, Prof. Creswell.J. Eastman, iodin penting untuk ibu hamil bagi mengelakkan kandungan mengalami masalah.
‘‘Iodin penting untuk perkembangan normal otak dan sistem saraf bayi, terutamanya ketika dalam kandungan dan dua hingga tiga tahun selepas lahir,’’ ujarnya ketika ditemui pada kunjungannya ke Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Beliau yang turut bekerjasama dengan Institut Penyelidikan Perubatan, Kementerian Kesihatan Malaysia dalam menghasilkan kajian mengenai Kekurangan Iodine dalam Kanak-kanak (IDD), berkata, kekurangan iodin semasa hamil dan semasa pertumbuhan kanak-kanak boleh menyebabkan kelambatan perkembangan yang mengakibatkan penurunan dalam prestasi mental.
Menurutnya, wanita hamil dan bayi memerlukan iodin kerana ia penting bagi hormon-hormon tiroid.
Hormon tersebut menyokong pertumbuhan dan perkembangan normal kanak-kanak dan membantu mengekalkan kadar metabolisme badan.
Paras rendah tiroksin (yang boleh berlaku akibat kekurangan iodin) pada kanak-kanak boleh merencatkan pertumbuhan mental dan fizikal mereka.
Justeru, janin, dan kanak-kanak perlu dipastikan mendapat iodin yang secukupnya jika mahu melihat mereka membesar dengan sempurna.
Jelas Eastman, lazimnya iodin tidak disimpan dalam badan individu tersebut dan ia perlu diambil setiap hari.
‘‘Jumlah iodin yang diperlukan oleh seseorang sepanjang hayatnya adalah kurang daripada satu sudu teh.
‘‘Keperluan iodin adalah lebih tinggi bagi wanita hamil serta yang menyusukan bayi,” katanya.
Banyak kajian menunjukkan kekurangan iodin akan menyebabkan pelbagai masalah kepada bayi yang dilahirkan. Ia termasuk menjadi punca kepada masalah terencat akal, pembesaran terbantut, pekak, bisu dan mengakibatkan lemah anggota badan. Pengambilan iodin sepanjang tempoh mengandung merupakan satu keperluan sama ada melalui diet pemakanan atau makanan tambahan.

No comments:

Post a Comment

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer