Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Wednesday, June 23, 2010

Piala dunia punya PENANGAN...!

بسم الله الرحمن الرحيم

 Piala dunia kembali lagi setelah 4 tahun menghilangkan diri. Peminat pasti tidak ketinggalan menghadapi 'demam cawan dunia' ini. Macam-macam ragam ada. Tetapi, dalam masa yang sama, rakyat Palestine tetap terseksa. Kekejaman tentera Israel menggemparkan dunia apabila kapal bantuan ke Gaza, Mavi Marvara diserang. Hampir seluruh rakyat dunia bangkit menunjukkan ketidakpuasan hati mereka atas tindakan tidak berperikemanusiaan Israel. Tunjuk perasaan berlaku dimana-mana.


Namun, semua itu hanya seketika. Lihat pada dunia sekarang. Semua rakyat dunia khayal seketika dan memberikan tumpuan kepada piala dunia. Saudara Islam kita di Palestine bagai dilupakan. Mana perginya semangat dan rasa kemanusian kita terhadap saudara yang terus diseksa? Mana perginya kemarahan yang bergelora sebelum ini?


Ya Allah, Inilah penangan world cup yang bermula baru-baru ini. Kita sanggup bersengkang mata demi satu perlawanan. Kita sanggup berjaga malam untuk menonton piala dunia. Tidak salah menonton bola. Tetapi apa salahnya jika kita ambil sedikit masa, mungkin sebelum menyaksikan perlawanan bola, bangun solat tahajjud. Solat sunat sambil mendoakan saudara kita di Palestine. Tidak lama masa diperlukan solat sunat 2 rakaat jika dibandingkan dengan 1 perlawanan lengkap bola sepak.

No comments:

Post a Comment

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer