Sesungguhnya....

Sesungguhnya....

Mengikut Blog Yang Baik Kandungan Dan Manfaat


Dari Abu Hurairah r.a…Nabi s.a.w. sabdanya:

"Sesiapa yang mengajak ke jalan mengerjakan sesuatu amal yang baik, adalah baginya pahala sebanyak pahala orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun pahala itu dari pahala-pahala mereka, dan (sebaliknya) sesiapa yang mengajak kejalan mengerjakan sesuatu amal yang menyesatkan, adalah ia menanggung dosa sebanyak dosa orang-orang yang menurutnya, dengan tidak mengurangi sedikit pun dosa itu dan dosa-dosa mereka."

Followers the INFO

Monday, April 26, 2010

Ramai berkenan ni....


KOTA KUALA MUDA- Sekali imbas, Masjid Kota Raja di sini kelihatan sama sahaja seperti masjid lain. 
Namun jika diperhatikan pada mimbarnya, dan diselongkar pula cerita sejarahnya, masjid ini ternyata bukan calang-calang. 

Jika tidak, masakan banyak pihak yang berminat untuk mendapatkan mimbar masjid itu termasuk Masjid Negara dan Jabatan Kesenian dan Warisan Negara (JKWN).

Bendahari Masjid Kota Raja, Hassan Abass, berkata, mimbar yang dipercayai digunakan turun temurun sejak masjid itu dibina iaitu sekitar 1853 hingga 1878 telah mendapat perhatian ramai pencinta seni kerana binaannya yang unik. 


Menurutnya, mimbar tersebut dibina bersama tongkat khutbah dibina oleh seorang tukang Melayu bernama Tok Mat Serang. 
“Mimbar ini pernah mendapat perhatian daripada Masjid Negara yang bercadang untuk membelinya dan ditempatkan di Masjid Negara beberapa tahun lalu kerana keunikan seni bina Islam dan Cina yang diterapkan. 








Hassan berkata, keunikan mimbar yang dibina berciri seni bina Islam dan Cina itu juga turut mendapat perhatian daripada JKWN dan pelajar universiti yang telah datang membuat kajian mengenainya. 
Masjid itu dikenali dengan seni bina Cina berdasarkan lelangitnya mempunyai tanglung berwarna merah. 

No comments:

Post a Comment

mangga

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

INFO eReferrer

Amazon Deals